keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Pääsiäinen saaressa

Meillä Pääsiäisen vietto venyi vielä tiistaille. Meillä kaikilla oli eilen vapaapäivä!
Lankalauantain iltapäivällä mentiin mökille. Tulet hellaan ja padan alle, hernesoppaa massuun ja saunan jälkeen verkonlasku. Auringonlaskun jälkeen paistettiin takassa makkarat ja mentiin nukkuseen.

Saunassa tietty käytiin ja uimassa. Kun se ensimmäinen löylykauhallinen kihahti kiukaalle niin johan alkoi lukemia pukkaamaan Karvisen suusta! Kun mä MUKA olin KYSYNY mut ku en ollu! Siis et JOS heitetään kiukaalle viis litraa kaivokylmää vettä patalämminta sijaan ja JOS kiukaan hyötysuhde on n. 50 prosenttia niin KUIVAA kalpia menee 200g enemmän… Siis sen minäkin voin ymmärtää, et vaikka koivun ja männyn lämpöarvo (tilavuudessa) on eri niin painossa se varmaan on sama. Mut ku mä mietin et miten monta kuutiota kalpia se vaatii! Paiskoin sit löylyä niin et Karvis pakeni ja minä sain nauttia lämmöstä ja hiljaisuudesta.
Sunnuntai oli siivouspäivä. Päivä nousi ihanan tyynenä.

Muita kuvia ei oo mut kuvitelkaa vaan miten puusta toiseen kulki naruja ja joka paikassa tuulettui peittoa, mattoa ja täkkiä. Verkko sentään käytiin nostamassa ja Tassu sai yhden vaivaisen ahvenen:
Sillä välin ku minä riehuin mökissä niin Karvis riehui moottorisahan kanssa pitkin tonttia. Muutama kuollu kuusi (kirjanpainajatoukan tappama?) ja muutama muukin sai kyytiä.

Illalla olo oli väsynyt, mutta onnellinen. Vielä kaksi vapaata päivää edessä ja saa olla ulkona!
Tässä vaiheessa aina ollaan kovin toiveikkaana. Ollaan lähdössä ”hakemaan kaloja”.  Huomatkaa direktiivintäyttävä verkkomerkki… Kolme ahventa ja harvinainen saalis eli pikkuriikkinen Kampela:
Heti mulla alkoi soida mielessä Lasse Mårtenssonin Kampelavalssi. Se on muuten tosi hauska biisi ja mun bravuri! Kuvauksen jälkeen pikkukampela kyl päästettiin kasvamaan ja ahvenet laitettiin sumppuun. Oli toiveissa saada tiistaiksi KOKO perheen kala- ateria.
 Naapurista lainattiin pitkät tikkaat, joilla Karvis kiinnitti kaatoköyden. Hienosti kaatui iso koivu – just siihen mihin pitikin. Ei esim sähköjohdoille…
Meillä tää puunkaato on hyöty/valojuttu. Kaadetaan isoja, jotta saadaan mahdollisimman paljon polttopuuta. Valitin salaattia pilkkoessani et kohta tulee varjo takaterassille. Eikä aikaakaan ku honkamopo pörähti käyntiin. Mänty sai lähdön ja mä sain auringon!
Illalla taas laskettin verkko. Grillattiin ennen nukkumaanmenoa vuoden ekat itte marinoidut:
Hyvää oli ja täyden vattan viereen oli hyvä kellahtaa nukkumaan.
Aamulla taas toiveikkaina ”hakemaan kalat”. Tassu se jo innokkaana odotteli saalista:
Pettymys oli suuri koko porukalla. Saalista ei kai kannata puhua:
Onneks oli ne eiliset ahvenet. Tassu sai niistä apetta ja me syötiin ”jätteitä” eli siivouspäivänä uunissa muhinutta lihapataa ja kermaperunoita… Olis meil ollu yks hernesoppapurkkikin varoiks. Tassu veti selkäkeikkanaurut onnettomille kalastajille:
Vasta kotiinlähtöä varten pakatessa mä keksin huonon kalaonnemme syyn: Mull on ollu verkkoa laskiessa ihan väärät villasukat jalassa!

Silmukoita ei Susu tehnyt varmaan yhtään koko aikana. Muutaman merimiessolmun sentään:
Nyt on taas kiva lähteä töihin!

1. Pääasia tietysti oli, että Tassu sai tuoreateriansa :)

2. Ai että tuli ikävä rannalle sun tyynestä aamuvesikuvasta. Ah.
    Kuulin, että ekat on jo munkin saaree menneet, hyvähän se on omalla tai kaverin kyydissä mennä. Noh, ei täss kauaa enää oo.
    On toi Tassu vaan tosi komea katti. Ihana niitä kaloja vahtiessaan, hieno kissa.

3. Upeissa maisemissa saitte Pääsiäistä vietellä ja viel ilmatkin mukavat. Kyl sun tekstistä tulee esille rakkaus mökkielämään, on jsut sun paikkas!
    Tassul terkkui ja rapsutuksii!

4. On teillä ollut mukavan lepposa pääsiäinen. Olispa saari.....ja mökki....ja vene......no, onhan mulla sentään kissoja sitäkin enemmän =D