lauantai 23. heinäkuuta 2016

Silkkisukkia ja neuleita rannoilla



Neulomakerho ei malttanut pitää taukoa kesälläkään. Päätettiin kokoontua edelleen parittomien viikkojen tiistaisin neulomaan rannoilla. Betonitöistä jo kerroinkin TÄÄLLÄ.
Ensimmäinen neulekokoontuminen oli Maritan luona ennen juhannusta. Pieni sade ei meitä haitannut ollenkaan! Minä looppasin näiden mustien kantapäätä (ja purin kotiin päästyäni).
Mulla oli tavoitteena mennä ainakin yhteen kokoontumiseen veneellä. Ja kun jotain oon päättänyt niin edes susun lomatuuli ei voinut estää. 15 m/s luoteistuulessa aalloilla keikkuessa tuli jossain vaiheessa mieleen, et onko tässä nyt mitään järkeä – autolla olis päässy perille paljon nopeammin, kuivempana ja lämpimämpänä…
Höyttisten suntissa sentään oli takatuuli ja meno seesteistä.
Brinkahallin laiturilla neulottiin. Pikkuinen veneeni näytti lastulta laineilla siinä ison laiturin kyljessä. Onneks siellä portaat, joita pitkin pääsin kiipustamaan ylös.
Selällään tilkkuilija huomasi taivaalla sateenkaaren.
Minä neuloskelin TÄTÄ huivia.
Kotimatkalle lähtiessä oli tuuli vähän tyyntynyt. Kylmää oli auringonpaisteesta huolimatta ja onneksi mulla oli kasvivärjätyistä tehty Puntti-Paavon mökkivillapaita mukana. Onhan se kauhea, mutta lämmin ja pitää hyvin tuulta ja sadettakin!
Viime tiistaina neulomakerholaiset saapuivat meille Latosaareen. Osa porukasta tuli Myllykylän rannasta Karvisen yhteiskuljetuksella, osa omalla veneellä ja yksi polkua pitkin naapurista.
Susun lomatuuli oli taas luoteessa ja siksi istuimme tuulensuojassa mökin takana. Ensin juotiin kahvit. Minä kaikista tavoistani poiketen olin leiponutkin! Oman pihan antimista kantsupiirakkaa ja mustikkakääretorttua. Juttu luisti ja nauru raikui ja neuleet, virkkuut, klipsu- ja tilkkutyöt edistyivät. Jopa neuleensa unohtaneelle löytyi ensiapua kaikenkattavasta kässäpussistani. Yhdessä suunniteltiin kasvivärjäystä Kulhossa. Kivaa oli. Kiitos kun kävitte!
Kerholaisten palattua mantereen puolelle tuuli oli jo vähän tyyntynyt ja ilta-auringossa oli mukavan lämmitä pitää omat ”jatkot” rannalla.
Minä neuloin sukkia – kuinkas muuten. Lankana Adriafilin Setasilk, jossa on silkin lisäksi puuvillaa ja polyamidia. Ohje on omista Tundra-sukistani – tosin palmikonkierrot meni vähän väärään paikkaan…
Puikoilla 3½ mm (4 kpl 15 cm puikkoja ja 1 kakskytsenttinen, koska keväinen "auto-onnettomuus" on sittenkin katkonut melkein kaikki lyhyet puikkoni).
Lankaa kului 84 g. Ihanat kesäsukat! Sopivat varmasti tulevan viikon helteisiinkin. Jos teen toiset niin valitsen kolmosen puikot ja teen varteen yhden mallikerran lisää. Ja lanka – no mitä voi odottaa silkisukkalangalta? Ihanaa!
Vielä on yksi kokoontumien rannalla ennen kesäkauden loppua. Ohjelmassa kasvivärjäystä...

11 kommenttia:

  1. Onpas kivoja ja raikkaita tapaamisia teillä. Täällä tahtovat kahvilaan ku mun mielestä pitäis kesällä olla ulkona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ollu näistä rantaneloskeluista innoissani. Oon väkisin järkänny vapaapäiviäkin et pääsen osallistumaan. Kuka haluis olla sisällä kesällä vaikka ilmat on tosiaan olleet aika susumaisen raikkaita luoteistuulineen. Ja kivaa et moni lähti tänne saareenkin vaikka pelkäsin et oikeat kakskertalaiset "alkuasukkaat" ei mökille lähtis...

      Poista
  2. Kivoja tapaamisia ja kiva olla ulkona, kun joskus Suomen suvessa voi olla. Ihkut sukat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! Misk olla sisällä ku ulkonakin voi. Välillä se kyl on pukeutumisesta kii :)

      Poista
  3. Kyllä näyttää kivalta. Haluaisin tulla mukaan, mutta olette vähän turhan kaukana täältä katsottuna ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voishan teillä siellä olla tapaamisia järvien rannoilla... Venematkalle et varmaan olis mun kanssa lähtenyt ;)

      Poista
  4. Ihan kateeksi käy noita kokoontumispaikkoja. Silkkisukkia voisi joskus kokeilla itsekin tehdä. Olen sentään jo kokeillut normivillan lisäksi puuvillaa ja alpakkaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Upeita ulkoneulomispaikkoja on varmasti siellä teilläkin!
      Mua ihan kamalasti nauratti, kun langan edustaja sanoi sitä silkkisukkalangaksi mut kivat tuli. Ja toi malli toimii kivasti tässäkin langassa.

      Poista
  5. Oi kuinka sulla on ollut kivoja neuletappamisia. Tassua ei näy kuvissa. Hän on tietysti herrojen tapaan pysynyt kaukana naisten kässäkerhoista:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin ihmettelin ettei yhtään kuvaa Tassusta! Vaikka se tapojensa vastaisesti oli heti rannassa vastassa tulijoita ja kävi sit esittäytymässä myöhemmin paikalle tulleille. Mut oikeassa oot - kerhon ajan molemmat herrat pysyivät sisällä poissa jaloista (tai langoista) ja harrastivat nettisurffausta yhdessä.

      Poista
  6. Oih, kylläpä teillä on kivan kuuloisia tapaamisia <3

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!